Tuesday, May 14, 2019

Maryam ayunni

"Dalam perjalanan menuju kearah kebahagiaan... bergitu banyak dugaan yang harus aku tempuhi. Aku rasa seperti orang yang pasif . Tidak! Aku tidak pasif!!!. Aku adalah gadis yang sememangnya pendiam dan bersopan santun"... Maryam bingkas bangun dari katil  sambil mengurai rambut ikal mayangnya. Tubuhnya yang sederhana tingginya dan kecil bergitu ranum dipandang.
"Maryam! Maryam!dah bangun ke belum.??. Dah pukul berapa ni??" Mak tijah ibu maryam mula mengomel dari luar.Perlahan-lahan maryam membuka pintu lalu melangkah perlahan-lahan menuju ke mak tijah lalu mak....!!dipeluknya mak tijah dari belakang . Mak tijah tersenyum sambil memusingkan wajahnya menatap wajah maryam anak gadis tunggalnya dengan penuh kasihsayang. Jom makan. Mak dah masak nasi lemak ayam goreng sambil meyeduk nasi lemak lalu diberikan pada maryam. Mak...kenapa susah susah masak untuk maryam. Maryamkan boleh masak untuk mak...luahan maryam pada mak tijah.Tak apalah maryam...mak rasa nak masak untuk maryam apatah lagi dah hampir sebulan maryam tak balik kampung semenjak bekerja dibandar. Mak..bukan maryam tak nak balik ...ermmm maryam banyak kerja mak lagipum bos maryam tu dah awal-awal bagitu semasa temuduga hari tu jika maryam ditawarkan kerja di syarikatnya, maryam tak boleh minta
cuti sepanjang tempoh percubaan ini.Tak apalah maryam ...mak dah tahu...sajer mak bercakap...ditatap wajah maryam penuh kasih sayang.makanlah maryam ucap maktijah.
"Mak...kalau.lah mak tahu hati maryam ni tentu mak tak bagi maryam kerje. Maryam rindukan mak...maryam rindukan mak tapi mak...maryam terpaksa pendamkan untuk maryam berdikari."
Dari tadika, sekolah rendah ,menengah dan kolej..mak dan ayahlah menghantar mengambil maryam sampaikan orang mengata kan mak dan ayah mengongkong maryam.Apa yang boleh maryam buat hanya diam sajee sbb mak tak bagi maryam bergaduh.







1 comment: